Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Dag 3 - ämne: Mina föräldrar

Av Diddi Hernandez - 16 februari 2011 09:30

Ja då ska jag beskriva mina föräldrar i detta inlägg då...började ju lite smått göra det i inlägget för Dag 1 - ämne: presentera sig själv. Gör nog helt enkelt så att jag kopierar den delen och lägger in den i detta inlägg och bygger på därifrån...

Det fanns inget att kopiera över, jag hade tydligen bara skrivit vad de heter... Får väl börja från början då...


Min pappa heter Ove och är född 1946 i Nyköping och är uppvuxen i och runt om Nyköping, de flyttade runt en del då han var barn...så som man gjorde på den tiden. Han har jobbat som springpojk åt en bagare, servicemekaniker på truckar, bagare, fastighetsskötare och mycket mera...jag kan inte alla jobb pappa har haft faktiskt. Vet att han började med att vara springpojk åt en bagare vid 16 års ålder...om jag inte minns helt fel och på den vägen är det för honom sen med alla yrken han har haft.

Han är en gudomligt underbar kock och bagare, pappa gör den godaste brunsåsen jag någonsin har ätit, han gör underbar hjort- och rådjudsstek, köttfärssås, pasta och korvpengar, potatis och pölsa....ja listan kan bli lång på vad han gör för underbara maträtter. Visst pasta med korvpengar, potatis och pölsa kan nog de flesta göra...men pappas smakar ALLTID annorlunda jämfört med då mamma, jag, syrran, Raul eller ja vem som helst gör det istället. Pappas smakar så mycket bättre, godare och är mycket fylligare i smaken även om han säger att han inte tillsätter något eller gör på något annat sätt än någon annan gör det. Vet itne vad det är, men är väl att man är uppväxt på dels den maten då man var barn och var hos pappa på helgerna, då mamma jobbade eller på loven så man har barndomsminnena från räknandet av korvpengar, glada gubben i pölsan och allt vad han nu gjorde åt oss. Det finns många minnen jag skulle kunna skriva om som är kopplade till pappa och hans matlagning, men då kommer jag delvis ifrån ämnet, så det låter jag vara till något annat inlägg istället. Han bakar underbart gott rågbröd, frallor, kanelbullar, n***rbollar (JA jag kallar dem för det! De har ALLTID hetat så sen jag var barn så tänker INTE byta namn på dem! Ser INGET rasistiskt med namnet!!) och mycket mycket mera som han har bakat genom åren själv eller tillsammans med oss ungar.


Pappa är en person som är omtänksam, snäll, genomgo, underbar, positiv, underbar, envis, lyhörd, pålitlig, ärlig och ja mycket mycket mera. Finns så mycket jag kan säga om vad han är...men tror ärligt att då skulle de få läsare jag har lämna min blogg och sluta läsa den istället för att fortsätta läsa den tror jag. Han är ungefär lika lång som mig, mörkt hår..nästintill svart..med några få grå stänk..men det hör ju till åldern hans :-) Bruna, vackra ögon, fina drag i ansiktet...pappa är en ståtlig "gubbe" som är genomgo och underbar. Han är pappa till 6 (7) barn och ställer väl egentligen mest upp för mig och min syster Helena då det är vi som har mest kontakt utav oss ungar med honom. Men jag vet att han älskar oss alla barn lika mycket iaf, för han frågar många gånger om vi har pratat något med våra syskon och vet hur det är med dem och han är alltid lika nyfiken då vi har fått bilder eller så. Tyvärr så har han ju inte lika mycket kontakt med mina äldre syskon som med mig och lillasyrran...fast det är inte hans fel, det är lika mycket deras fel tycker jag. För de är vuxna människor mef familj, så tycker att de kan gott höra av sig till honom med, om inte för sin egen skull så för deras barns skull så de får ta del av sin morfar/farfar de med. Vet att han älskar sina barn och barnbarn iaf och vill dem alla väl.

Nu har jag kommit ifrån ämnet lite och får väl passa på att be den/de av mina syskon som kanske läser bloggen om ursäkt om de tar illa vid sig utav det jag har skrivit! För jag menar INGET illa med det jag skrivit utan skriver bara av mig och ur mig mina tankar, känslor m.m Och jag vet att det jag skrivit stämmer..

Han gillar att vara ute på landet i hans och mammas sommarstuga, fick han bestämma skulle han bo där året runt istället för Mars/Aprilskiftet till November/Decemberskiftet...ibland kan det bli att de flyttar in Oktober/Novemberskiftet istället pga att minusgraderna har börjat komma och vattnet fryser om nätterna. Han påtar en hel del i trädgården med rabatter, land, buskar, damm, ja allt möjligt som de har där. Han har flera år i rad nu också renoverat förrådet, "dansgolvet" - trägolv som de har som "altan utan tak", verandan och påbörjat en renovering utav förrådet som är ihopbyggt med själva stugan. Och detta är bara uppe på deras tomt, nere hos oss har han hjälpt till att lägga golv, byta tak på vår veranda, dra el ut på verandan, bygga ordning ställning och dörr till verandan och nätat in den så att katterna kan vara ute hur som och vi kan ha dörren öppen för att vädra och få in luft i stugan så att det inte blir kvalmigt och för varmt inomhus. Han har hjälpt till att göra ordning vårat land med jordfräsen, fixat ordning vår tomt med lie, jordfräs, gräsklipparen och mycket mera för att få större tomtyta. Ja han har gjort själv och hjälpt till med mycket under de åren han och mamma har haft sin stuga och vi har haft våran stuga. Han är en riktigt händig, hjälpsam och snäll pappa som alltid ställer upp för oss ungar och finns där för oss.


Det får vara allt för tillfället om min underbara pappa...mer kommer kanske längre ner i inlägget eller vid senare tillfälle.


Min mamma heter Ewa och är född 1951 i Huaröd, nere i Skåne och flyttade upp till Nyköping nån gång då hon var mellan 18 och 20 år om jag inte minns helt fel. Hon är snäll, omtänksam, underbar, genomgo, ärlig, positiv, envis, hjälpsam, pålitlig och mycket mycket mera. Hon är en underbar mamma som alltid finns där för oss barn. Hon gillar att vara ute på landet i stugan och påta i landet, rabatterna och bara njuta av lugnet som är där. Mamma älskar djur och så länge jag har funnits har det alltid funnits minst 2 djur där hon bor, även efter att jag flyttade hemifrån och likaså efter att syrran flyttade hemifrån. Vet att då Niclas var liten så hade de också husdjur, exakt vad det var minns jag inte...inte mer än att mamma sagt att han haft kaniner, råttor, marsvin (tror jag det var), hamster, katt och säkert något mera. Sen jag föddes har vi haft hund, katt(er), marsvin, hamster, råttor och dansmöss...så det har blivit en del genom åren som jag bodde hemma =-p Just nu finns det 4 katter hemma hos mamma och pappa; Ozzy, Maja, Klara och Missan...hur många katter det varit genom åren minns jag inte...men det kan jag väl ta reda på någon dag och meddela er om :P Hehe Ramla inte av stolen av chock över hur många djur vi haft bara =-p

Mamma har haft flera olika jobb genom åren sen hon började jobba som ung, exakt vad hon jobbat med kommer jag inte ihåg just nu. Men har för mig att hon har haft 3 - 5 olika jobb iaf... Hon är en underbar kock, sömmerska, mamma, vän, inredare, lärare och ja mycket mer som hon har varit för mig (min syster och min bror Niclas) sen barnsben. Hon har alltid vetat vad hon ska säga och göra när man varit ledsen, mått dåligt, haft en toppen dag, lyckats på provet, varit sjuk eller ja vad som helst för att göra dagen bättre. Hon har varit toppen på alla sätt och vis som finns. En bättre mamma än min mamma hade jag aldrig kunnat få eller önskat mig, finns ingen bättre än min mamma =) Hon gillar som sagt att vara ute på landet och dona där ute eller bara njuta av lugnet och ha det skönt, djur, oss barn, att släktforska, baka, laga mat, sy..mesta dels lapptäcken..Hon är lite kortare än mig, har kastanjefärgat hår, blågröna ögon, smal och ser riktigt bra ut för att vara nästan 60 år gammal. Hon och pappa matchar varandra på många sätt och vis. Ett vackrare par har jag nog aldrig sett tror jag...om jag inte tittar på kort på mig och Raul då ;-P hehe


Är som vanligt svårt att beskriva någon, enklare att svara på frågor om personer än att skriva rakt ut från tomma intet om en person tycker jag. Men nu har jag iaf gjort ett försök att presentera mina föräldrar, så ni får stå ut med det och undrar ni något eller har något att invända får ni väl kommentera det till mig eller skriva det i frågerutan!


Och än en gång så ber jag om URSÄKT om någon tagit illa vid sig av det jag har skrivit!! Men jag skriver utifrån mina tankar, känslor och hur jag ser på saker och ting! Och JA jag tänker fortsätta göra det! Gillar du det inte så får du helt enkelt ge fan i att läsa min blogg!! Eller acceptera mitt sätt att skriva mina inlägg!!!!


Tjingeling ding dong


 

Min underbara pappa och deras hund Charlie


 

Min underbara mamma med sin stickning på verandan ute i sommarstugan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Diddi Hernandez - 17 juli 2012 10:28

Nu när jag har tagit ner appen för denna blogg, så tänkte jag utnyttja denna blogg till lite smått och gott..vad exakt jag kommer skriva om i denna blogg får vi se.. Men tänkte börja med den berömda 30 dagarslistan, så här har ni den att kika på vad ...

Av Diddi Hernandez - 31 mars 2011 13:10


Jag har införskaffat mig en ny blogg....denna blogg kommer att vara kvar och jag kommer KANSKE att fortsätta skriva i den då och då...men just nu tar jag en paus från denna blogg och sida och bara låter den vara... Men för er som vill följa mig i d...

Av Diddi Hernandez - 23 mars 2011 11:35

  Gillar du precis som jag att testa nya prylar och har en facebooksida? Sök då efter Smartson Testpilot på Facebook och klicka gilla på deras sida. Se sedan till att du får nyhetsbrev från dem direkt till din mail med olika produkter som de söker ...

Av Diddi Hernandez - 17 februari 2011 11:00

Minns ärligt talat inte vad jag åt den 17/2...men idag 4/3 så har jag hittills bara ätit 2 mackor med skinka och chiliost på och druckit ett stort glas oboy till frukost. Men ska snart ta mig en clementin och banan till mellanmål..skriver ju in inläg...

Av Diddi Hernandez - 15 februari 2011 12:30

Ja då ska man skriva om sin första kärlek då....men vilken är egentligen den första kärleken? Den första personen man blev kär i? Den första personen man var tillsammans med? den första personen man hade ett riktigt seriöst förhållande med?...för m...

Ovido - Quiz & Flashcards