Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Dag 4 - ämne: Det här åt jag idag/Vad jag bjuder på för mat

Av Diddi Hernandez - 17 februari 2011 11:00

Minns ärligt talat inte vad jag åt den 17/2...men idag 4/3 så har jag hittills bara ätit 2 mackor med skinka och chiliost på och druckit ett stort glas oboy till frukost. Men ska snart ta mig en clementin och banan till mellanmål..skriver ju in inläggen i efterhand då jag inte haft tiden och orken till att skriva den dagen jag skulle skriva egentligen...därför blir det som med detta inlägg att jag skriver med ett annat datum...dagens...i inlägget.. Men jag lägger in inläggen på det datum som de egentligen hör till...så för er som läser blir det många dagar att gå bak till...


Vad jag bjuder på för mat: Ja det beror helt och hållet på vem det är jag ska bjuda på mat. Sist jag bjöd någon på mat så gjorde jag "paj med bacon". En paj som man gör botten som vilken paj som helst i princip, sen klipper man (om man vill) ner 1 - 2 pkt bacon och lägger i pajskalet som är förgräddat, på det hackar man 2 - 3 tomater och lägger på och ovanpå tomaterna har man på en röra som består utav riven ost, creme fraiche och majonäs om jag inte minns helt fel...och kryddor då. Sen har man in den i ugnen och den får stå i 225 grader har jag för mig det var tills den fått färg och ostsmeten inte är direkt rinnig längre. Den bjöd jag på senast då min syster var här hos oss pga sin skola...som hon för övrigt är klar med!!

fast iofs jag har ju bjudit på tacos, Cordon bleu med ris, panerad fisk med pommes också....fast det var ju middagen som jag, Raul och vår inneboende Cesar skulle äta..så vet inte inte riktigt om jag ska räkna det till mat jag bjudit på...


Annars så brukar jag på sommaren bjuda på kött som marinerats i min hemliga marinad eller någon god rub som sen grillas utav min underbara make, till det blir det färsk potatis som antingen kokas eller görs i ugnen och en god sallad med någon god efterrätt sedan. Eller så blir det en svalkande men god frukt och pasta sallad...men de två rätterna beror också helt och hållet på vem det är som kommer som jag ska bjuda på mat.

Här hemma har det senaste gångerna då jag ska bjuda på mat blivit 3-rätters vid ena tillfället; förrätt var fylld avokado med lite chilisås till, varmrätt hasselbackspotatis, smördegsinbakad svamp och fläskfilé alt. ytterfié med svampsås, efterrätt mammas micro kladdkaka....annars så kan jag göra någon god mousse och servera med färska bär, äppelpaj eller något annat gott som jag gör själv.

Eller så kan jag bjuda på ris och kyckling som är marinerad i min andra hemliga marinad med en god sallad och någon god efterrätt på.

Eller så gör jag helt enkelt smörgåstårta....men allt hänger som sagt på VEM jag ska bjuda på mat och vad jag själv känner för och hur mycket tid jag känner för att lägga ner på matlagningen.. Har jag t.ex flera dagar på mig att planera maten som jag ska bjuda på då kan det bli lite mer exlusivt än om det bara är till dagen efter eller samma dag jag har på mig att bestämma mig. Men låt er inte luras utav det, för jag har lyckats få ihop en toppen 3-rätters med en avancerad måltid och efterrätt från strax före lunch till middagstid också. Allt hänger på vad man har hemma, hur man använder tiden och hur man planerar arbetet! Vet att jag tex till ikväll skulle kunna lyckas få ihop 2 möjligen 3 olika 3-rätters på det jag har hemma och hinna med att få allt klart till ikväll vid 17.30 - 18.30 som senast.


Som ni kanske märker så älskar jag att stå i köket och vet ganska säkert på vad som finns hemma och kan snabbt slänga ihop en hel meny om jag så vill det...men tro det eller ej, jag utnyttjar det inte speciellt mycket då det gäller att fixa matlistan över vad som ska ätas under kommande vecka eller veckor. Utan kör på enklast möjliga då istället för att det ska bli så bekvämt som möjligt...fast ändå så ändrar jag om det en hel del under veckans/veckornas gång med matlistan också :P



Ja det är väl lite om det då... skönt att det blev ett litet kortare inlägg denna gång... Får se vad nästa ämne är och hur långt det inlägget blir... Nästa ämne är: Vad är kärlek? Så det kan jag förvarna er redan nu med att det inlägget kommer nog bli väldigt långt faktiskt... Ska försöka komma på redan innan jag skriver inlägget om hur och vad jag ska skriva vad kärlek är för mig.. så kanske jag kan lägga in det redan ikväll på den 18.e Februari...ska försöka under helgen komma ikapp i dagarna...borde väl vara på dag 19 nu tror jag om jag räknat rätt.. Ämnet för den dagen är: Detta ångrar jag...hmm vore ju enklare att skriva det inlägget istället för inlägget för dag 5 jue =-/ Men NEJ! jag ska ta dem i ordning om det så ska ta mig hela året att få klart det :P


Tjingeling ding dong på er

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Diddi Hernandez - 17 juli 2012 10:28

Nu när jag har tagit ner appen för denna blogg, så tänkte jag utnyttja denna blogg till lite smått och gott..vad exakt jag kommer skriva om i denna blogg får vi se.. Men tänkte börja med den berömda 30 dagarslistan, så här har ni den att kika på vad ...

Av Diddi Hernandez - 31 mars 2011 13:10


Jag har införskaffat mig en ny blogg....denna blogg kommer att vara kvar och jag kommer KANSKE att fortsätta skriva i den då och då...men just nu tar jag en paus från denna blogg och sida och bara låter den vara... Men för er som vill följa mig i d...

Av Diddi Hernandez - 23 mars 2011 11:35

  Gillar du precis som jag att testa nya prylar och har en facebooksida? Sök då efter Smartson Testpilot på Facebook och klicka gilla på deras sida. Se sedan till att du får nyhetsbrev från dem direkt till din mail med olika produkter som de söker ...

Av Diddi Hernandez - 16 februari 2011 09:30

Ja då ska jag beskriva mina föräldrar i detta inlägg då...började ju lite smått göra det i inlägget för Dag 1 - ämne: presentera sig själv. Gör nog helt enkelt så att jag kopierar den delen och lägger in den i detta inlägg och bygger på därifrån....

Av Diddi Hernandez - 15 februari 2011 12:30

Ja då ska man skriva om sin första kärlek då....men vilken är egentligen den första kärleken? Den första personen man blev kär i? Den första personen man var tillsammans med? den första personen man hade ett riktigt seriöst förhållande med?...för m...

Ovido - Quiz & Flashcards